Jeg har bistået med at lægge social medie strategier for mange virksomheder og offentlige institutioner, heriblandt Chase-RaceTaastrup ByMidte, Høje-Taastrup Turistforening og FFUK (Foreningen for Danske Udviklingskonsulenter).

Når jeg lægger en social medie strategi, lægger jeg hovedsageligt vægt på to ting:

  1. Hvad er det, kunden gerne vil opnå ved at være til stede på de sociale medier?
  2. Hvilke kompetencer og hvor megen kapacitet besidder de?

Det er vigtigt at afgrænse tilstedeværelsen til der, hvor der er størst sandsynlighed for at opnå engagerende og værdifuld dialog med ens målgruppe. Hvis man spreder sig for tyndt ud, kan man miste chancer for at realisere det mål, man har lagt for sig.

Lægge en god social medie strategi
For at lægge en god strategi skal man have grundstenene på plads først.

Det handler om at finde ud af hvor dem, man vil i kontakt med, er — og hvordan de kommunikerer, så man kan lære at kommunikere på deres præmisser.

Alle kan lære at være gode på sociale medier. Det er ikke alle, der har lyst til at være på sociale medier, men hvis lysten er der, så handler det bare om ruste dem til de tekniske udfordringer. På et tidspunkt ligger det på rygraden hvordan man gebærder sig, og så er det bare et spørgsmål om at holde dampen oppe og blive ved med at producere godt indhold.