Community management deler sig ind i to hovedgrupper:

  1. Projekt-baseret engagement
  2. Monitorering og moderation

At engagere og motivere en gruppe online er en speciel kompetence, jeg har haft god erfaring med. I forbindelse med diverse crowdfunding-kampagner har jeg været involveret i at motivere grupper til at sprede budskaber og gå i dialog med interessenter og modsigere.

I 2012 var jeg community manager for computerspilfirmaet Guys From Andromeda LLC, der gennemførte en Kickstarter-kampagne og indsamlede $500.000 USD til at lave spillet SpaceVenture. Her var jeg direkte bindeled mellem spillets udviklere og de fans, der var støttere og “cheerleadere” for kampagnen.

Jeg var community manager for Guys From Andromeda LLC.
Jeg var community manager for Guys From Andromeda LLC.

I online sfærer hvor der opmuntres til debat og diskussion er det vigtigt at have klare retningslinjer for hvad spillereglerne er. Disse spilleregler skal håndhæves — med en kærlig, men autoritær hånd.

Det kræver hård hud og forståelse at være moderator, om det er på et socialt fora eller på et socialt medie. Men uanset hvad er det vigtigt at have styr på reglerne og være godt forberedt.

Det har jeg erfaring med både at være hands-on med, og med at give andre værktøjerne og selvtilliden til at være.