Jeg elsker at podcaste fordi det giver et åbent og personligt indblik i en persons kompetencer. Der vil altid være stor forskel på at skrive og at have en verbal samtale, og podcasting giver mig mulighed for at vise min personlighed frem på en mere intim måde end gennem det skriftlige medium.

Jeg har erfaring med at producere både video- og audio-podcasts. Jeg podcaster om computerspil og content marketing.

Video-podcasts tillægger en ekstra dimension ved at man selvsagt kan se vedkommende, der taler, og dermed også aflæse kropssprog ud over blot at høre stemmen. Men det er på bekostning af brugervenligheden, da langt de fleste forbruger podcasts via mobile devices.

Podcasting er et genialt content marketing-værktøj.
Podcasts er et genialt content marketing-værktøj, hvis man tilrettelægger dem godt.

Når jeg laver en video-podcast sørger jeg derfor altid at have en sideløbende audio-version, som folk kan tage med sig og høre ude i det fri.

Tilrettelæggelsen af en podcast er en kunst i sig selv. Det kan være en meget tilrettelagt og velproduceret affære, hvor indholdet næsten er som en nyhedsudsendelse eller et radioteater. Det kan også være en løssluppen og informel samtale-orienteret produktion.

Uanset indholdet eller produktionsfaconen går jeg op i at have en god produktion, men aldrig på bekostning af det gode indhold. Hvis indholdet er godt nok, så kan en manglende produktionskvalitet godt tilgives (f.eks. hvis man interviewer en person, der ikke har en god mikrofon eller en lidt dårlig forbindelse).